
Subsidie statushouders en Oekraïense ontheemden en de stap naar de klas
mei 8, 2025
Nieuwsbrief Arbeidsmarktplatform po
mei 8, 2025Steeds meer schoolleiders in het voortgezet onderwijs (vo) delen leidinggevende en coördinerende taken met docenten. Door taken te delegeren vergroten schoolleiders hun werkplezier en maken ze het beroep aantrekkelijker. Het vermindert de werkdruk van schoolleiders echter niet vanzelf en vraagt om bewuste keuzes en goede organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van Voion onder schoolleiders naar de inzet en effecten van gedeeld leiderschap.
Gedeeld leiderschap in de praktijk
Vier op de vijf schoolleiders geeft aan leidinggevende of coördinerende taken te delen met docenten, zo blijkt uit vragenlijstonderzoek onder 153 schoolleiders in het vo. Vaak gaat het om taken rond leerlingzaken, onderwijsontwikkeling en examenzaken. Docenten functioneren bijvoorbeeld als stafdocent of teamcoördinator naast hun onderwijstaak. Deze rollen leveren meestal geen hogere salarisschaal op, soms wel een toelage.
Motieven om als schoolleider taken te delen zijn het benutten van expertise binnen het team, het verhogen van eigenaarschap en motivatie bij docenten, en het beheersen van de werkdruk van de schoolleider. Ook speelt het behoud van ambitieuze docenten een rol.
Meer weten over het onderzoek en de opbrengsten en risico’s van gedeeld leiderschap? Ga dan naar de website van Voion.