
Kamerbrief verkenning doorstroomtoets
april 17, 2025
Conceptkerndoelen Nederlands en Rekenen en Wiskunde opgeleverd
april 24, 2025Kenniscentrum CAOP, MOOZ Onderzoek en Centerdata deden onderzoek naar de effectieve inzet van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in het po en vo.
Waarom dit onderzoek?
De inzet van onderwijsondersteunend personeel in het basis- en voortgezet onderwijs neemt de afgelopen jaren toe. Deze toename wordt mede veroorzaakt door subsidies als de werkdrukmiddelen en het Nationaal Programma Onderwijs.
De toestroom van OOP’ers maakt dat de samenstelling van onderwijsteams verandert en bestaat nu voor een steeds groter aandeel uit OOP’ers in diverse functies. Dat biedt nieuwe mogelijkheden om in het onderwijs gebruik te maken van de verschillende expertises van onderwijsprofessionals in onderwijzende en onderwijsondersteunende functies.
Inzicht ten behoeve van beleidsvorming
Om dit op een goede manier te kunnen doen, is kennis nodig van de groep OOP’ers: welke achtergrond en talenten hebben zij, op welke manieren kunnen OOP’ers effectief worden ingezet en welk toekomstperspectief bestaat er voor hen binnen het onderwijs? Zonder deze kennis ontstaat het risico dat OOP’ers vanwege onduidelijkheid over hun takenpakket en loopbaanperspectief het onderwijs verlaten.
Doel van het onderzoek is inzicht te geven in de achtergronden, taken, rollen en ambities van OOP’ers. Dit moet bijdragen aan beleidsvorming rondom het beroepsbeeld en de positionering van OOP’ers.
Je kunt het onderzoeksrapport Effectieve inzet van onderwijsondersteunend personeel in het basis- en voortgezet onderwijs hier lezen.