Subsidieaanvraag Onderwijsondersteuning
november 28, 2024Meld je aan voor beproeving conceptexamenprogramma’s bovenbouw vo
november 28, 2024Taal staat volop in de belangstelling. En terecht; een goede taalbeheersing is van cruciaal belang om mee te kunnen doen aan het onderwijs en de maatschappij. Naast het Nederlands worden in Nederland nog vele andere (streek)talen gebruikt. Zowel in Europees Nederland als in Caribisch Nederland en zowel thuis als op het werk, in het openbare leven, met buren of vrienden en op sociale media. Steeds meer onderwijsvoorzieningen bieden naast het Nederlands ook instructie in andere talen, vooral in het Engels.
Talige diversiteit kent voordelen voor individuen en voor de samenleving, maar vormt ook een uitdaging voor het onderwijs. Zo zitten op bijna alle scholen leerlingen die thuis andere talen spreken dan het Nederlands, maar veel leraren voelen zich niet bekwaam om met deze talige diversiteit om te gaan. En denk ook aan de discussie over de verhouding tussen Nederlands en Engels als voertaal binnen opleidingen.
Er zijn ook delen van het onderwijs waar veel ervaring is met talige diversiteit, zoals binnen het nieuwkomersonderwijs en binnen tweetalig onderwijs. Welke lessen zijn hieruit te trekken? Op verzoek van de minister van Onderwijs gaat de Onderwijsraad in dit advies in op de vraag: Hoe kan het onderwijs omgaan met talige diversiteit?
Denk mee
Bij de voorbereiding van dit advies roept de raad graag iedereen op om mee te denken. Wat zijn kansen en uitdagingen van talige diversiteit in het onderwijs? Wat gaat goed en wat kan beter op het gebied van landelijk beleid? Wat gaat goed en wat kan beter in de onderwijspraktijk? Schriftelijke beschrijvingen van ervaringen, analyses en suggesties op het gebied van talige diversiteit in het onderwijs zijn van harte welkom. De Onderwijsraad gebruikt die informatie om mede op basis daarvan tot een afgewogen advies te komen. Het advies over talige diversiteit zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2025 worden uitgebracht.
Je kunt jouw schriftelijke bijdrage insturen via de website van de Onderwijsraad. Reageren is mogelijk tot 13 januari 2025.