
Advies Onderwijsraad: Een klemmend beroep
april 4, 2024
Moties Onderwijs in Tweede Kamer
april 5, 2024De arbeidsmarkttoelage voor ‘achterstandsscholen’ heeft in 2021/2022, het eerste jaar na de invoering, geen groot effect gehad op de instroom, uitstroom en het behoud van leraren op deze scholen. Ook zijn ze niet meer uren gaan werken. Dat concludeert het Centraal Planbureau (CPB).
De toelage moest het voor scholen met relatief veel kwetsbare leerlingen makkelijker maken hun medewerkers te behouden en nieuw personeel te vinden om de corona-achterstanden van de leerlingen weg te werken. In de publicatie ‘Effecten eerste schooljaar arbeidsmarkttoelage Nationaal Programma Onderwijs’ brengt het CPB de effecten van het eerste jaar in kaart. Op scholen met de arbeidsmarkttoelage is het gemiddelde uurloon van leraren in het basis- en voortgezet onderwijs met ongeveer 6,5%-punt meer gestegen dan op scholen zonder de arbeidsmarktoelage.
Meer informatie op de website van Voion. Je kunt het onderzoek lezen via de website van het CPB.