Cao-vo 2023-2024
december 14, 2023Aandachtspunten overgang van po naar vo
december 15, 2023Waarvoor?
De subsidieregeling Brugfunctionaris heeft als doel dat scholen iemand met een brugfunctie kunnen inzetten die laagdrempelig bereikbaar is voor een gezin. Zo krijgt het gezin vroegtijdig hulp bij vragen en zorgen die niet direct met onderwijs te maken hebben, kunnen andere medewerkers in het schoolteam zich op hun kerntaak richten, en kunnen leerlingen beter tot ontwikkeling en leren komen.
De brugfunctie legt een verbinding tussen het gezin thuis, het kind op school en – waar nodig – met professionals, instanties en partners in de wijk. Zo hebben ouders iemand die naast hen staat, kunnen leraren zich blijven concentreren op hun kerntaak, en komen leerlingen beter aan leren toe. Anders dan de rest van het schoolteam (leraren, intern begeleider, orthopedagoog, directeur, et cetera) werken brugfunctionarissen ook buiten de omgeving van de school.
Voor wie?
Een bevoegd gezag kan subsidie aanvragen voor de duurzame inzet van een brugfunctie. In het primair onderwijs, het speciaal basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs is de aanvraag voor een specifieke vestiging. In het voortgezet onderwijs is dit voor een specifieke school.
Scholen kunnen de subsidie gebruiken om personele uren in te zetten om een brugfunctie aan te bieden. Het bevoegd gezag en de school(vestiging) mogen zelf bepalen hoe ze de brugfunctie willen inrichten, zolang de inzet van de brugfunctie bijdraagt aan het doel van de subsidieregeling.
De brugfunctie kan worden uitgevoerd door een bestaande of nieuwe medewerker, of door een klein team. Het hoeft dus geen functionaris te zijn en ook de naam ‘brugfunctionaris’ is niet verplicht. In het aanvraagformulier leg je uit hoe je de subsidie van plan bent in te zetten.
Subsidie aanvragen
Je kunt subsidie aanvragen van 8 januari tot en met 16 februari 2024 via een online aanvraagformulier dat tijdens deze periode beschikbaar is.
Meer informatie en het aanvraagformulier vind je op de website van DUS-I.