Impact van situatie in Israël en Gaza op school
oktober 13, 2023Scholen krijgen ruimte voor andere keuzes in pilot onderwijstijd
oktober 13, 2023TALIS brengt in kaart hoe schoolleiders en leraren denken over thema’s als werkplezier, professionalisering en het lerarentekort. De meeste leraren in Nederland ervaren veel autonomie in hun lespraktijk. En zijn tevreden over hun invloed op besluitvorming op school. Ook zijn de meeste leraren (net als in de meeste landen om ons heen) positief over de aandacht die er op school is voor het welzijn van leerlingen. Tegelijkertijd ervaart één op de drie leraren in Nederland veel stress op het werk. Administratie is de belangrijkste bron van werkstress.
Ook schoolleiders zijn tevreden over hun beroep, maar willen graag meer tijd besteden aan onderwijskundig leiderschap. In vergelijking met andere landen om ons heen maken ze zich meer zorgen over het personeelstekort op school, dat volgens hen vaak een belemmering vormt bij het bieden van voor hoogwaardig onderwijs.
Herkenbaar? Dit is een greep uit de resultaten van TALIS 2018. Wil je meer resultaten lezen? Klik hier. Hoe beleef jij jouw werk- en leeromgeving? Doe mee aan TALIS2024 en spreek je hierover uit!
Doe je mee?
Jouw school heeft een uitnodigingsbrief ontvangen om deel te nemen aan TALIS. Om een representatief beeld te schetsen van de werk- en leeromgeving in het basis- en voorgezet onderwijs selecteren we scholen, leraren en schoolleiders die een goede afspiegeling vormt van scholen in Nederland. Ook jouw school is om die reden geselecteerd. Het is daarom extra belangrijk dat je meedoet: jouw school vertegenwoordigt veel andere scholen in Nederland. En je krijgt als als schoolleider of leraar de kans om je uit te spreken over belangrijke thema’s.
Meer informatie vind je op de website van TALIS2024.