FvOv/ABP-informatieavonden ‘Zo zit dat met jouw pensioen!’
april 21, 2023Kabinetsreactie Sturing op kwaliteit van onderwijs
april 21, 2023Op 11 april vond in de Tweede Kamer het Tweeminutendebat passend onderwijs plaats. Tijdens dit debat werden 10 moties ingediend.
Op 19 april jl. is over deze moties gestemd. De volgende zeven moties zijn aangenomen:
– Motie van Beertema (PVV): verzoekt de regering om binnen de samenwerkingsverbanden expertise, bezwaarprocedures, doorzettingsmacht en een ombudsfunctie onder te brengen en ze te laten aansturen door een onafhankelijk, autonoom bestuur dat niet wordt gerekruteerd uit de bestuurslagen van de aangesloten scholen.
– Gewijzigde motie van Westerveld (GroenLinks) en de Hoop (PvdA): verzoekt de regering om bij de verdere uitwerking en concretisering van de werkagenda inclusief onderwijs gedetailleerd te beschrijven hoeveel elke actielijn en maatregel gaat kosten zodat in kaart wordt gebracht hoeveel financiële middelen nodig zijn om de ambitie te realiseren.
– Motie van Westerveld (GroenLinks): verzoekt de regering om bij de afweging over de inzet van deze extra middelen naast hoogbegaafdheid, ook initiatieven voor thuiszitters en voorzieningen voor kinderen met een of meerdere beperkingen te betrekken.
– Motie van Westerveld (GroenLinks) en Kwint (SP): verzoekt de regering, in samenwerking met samenwerkingsverbanden te onderzoeken hoe ondersteuningsaanvragen sneller kunnen worden toegekend, en in een of meerdere samenwerkingsverbanden een proef te starten met directe toekenning van ondersteuning.
– Motie van van Meenen (D66) en Paul (VVD): verzoekt de regering te onderzoeken of het aanmerken van voltijd hoogbegaafdenonderwijs als speciaal onderwijs structurele financiering, expertise, leerlingenvervoer en een dekkend aanbod zou waarborgen.
– Motie van van Meenen (D66): verzoekt de regering met betrokkenen de contouren van een wet inclusief onderwijs te formuleren, die in overeenstemming is met het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind en het VN-verdrag Handicap, waarin randvoorwaarden, ijkmomenten en doelstellingen voor 2035 zijn vastgelegd, en de kamer hierover te informeren voor het einde van 2023.
– Motie van Peters (CDA) en Bisschop (SGP): vraagt de regering te bezien of dyslexieverklaringen slechts verstrekt kunnen worden aan leerlingen met de ‘diagnose’ EED.
Eén motie is aangehouden: de heer Bisschop (SGP) met het verzoek het actieplan voor de afbouw van bovenmatige reserves te verlengen met twee jaar.