Leerlingenprognoses
maart 9, 2023Aanmelding praktijkgerichte programma’s havo
maart 9, 2023De Inspectie van het Onderwijs heeft in samenwerking met de Universiteit Twente een instrument ontwikkeld dat meet in hoeverre kenmerken van effectieve lessen terugkomen in het Nederlands onderwijs. In dit nieuwsbericht leest u over de 5 kenmerken waarvan bewezen is dat deze bijdragen aan een effectieve les. En in hoeverre deze waargenomen zijn op scholen in het funderend onderwijs: het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en voortgezet (speciaal) onderwijs.
Uitkomst: mogelijkheden voor verbetering effectieve les
De 5 kenmerken zijn steekproefsgewijs onderzocht. De resultaten verschillen per sector, toch is er een rode draad te zien. Het lesklimaat en het klassenmanagement zijn bij het grootste deel van de lessen op orde. Ook leggen de leraren de lesstof meestal duidelijk uit en geven leraren over het algemeen voldoen¬de tijd om te oefenen met de lesstof. Tegelijkertijd leggen zij lang niet altijd het nut van de les aan leerlingen uit. Minder dan de helft van de leraren laat leerlingen diep nadenken over de lesstof. Lessen zijn dus meestal niet gericht op diep begrip. Leraren sluiten in de les niet altijd aan bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Er vindt eveneens maar heel weinig afstem-ming van de verwerkingsstof plaats op leerlingen die de lesstof al snapten. Wel krijgen leerlingen die de lesstof moeilijk vinden vaak extra uitleg of hulp.
Lees het hele bericht op de website van de Inspectie van het Onderwijs.