Inspectie versterkt toezicht in het funderend onderwijs
oktober 6, 2022Docentvluchteling voor de klas
oktober 6, 2022Voion ondersteunt besturen en scholen in het voortgezet onderwijs via twee kernopgaven: Optimaliseren onderwijsarbeidsmarkt & Stimuleren veilig en vitaal werken. Daarnaast adviseren en ondersteunen zij op verzoek de cao- en/of sectortafel. Voion wordt bestuurd door de sociale partners in het voortgezet onderwijs, waaronder de FvOv.
Op de website van Voion staat veel informatie over diverse onderwerpen, waaronder oproepen om mee te praten en mee te denken over de onderwijspraktijk.
Handreiking diversiteit in inclusie in het VO
De Nederlandse samenleving wordt, onder andere door internationalisering en migratiestromen, steeds diverser en dat is ook te zien in de klas: leerling populaties veranderen en kennen steeds meer verschillende soorten achtergronden. Ook worden thema’s als diversiteit en inclusie steeds belangrijker in de maatschappij. Hoewel het besef groeit dat aandacht voor diversiteit en inclusie in personeelsbeleid kan leiden tot meer tevreden medewerkers (en daarmee beter behoud) en betere leerresultaten, blijft de diversiteit in de lerarenkamer ver te zoeken. Het onderwijs feminiseert, onderwijspersoneel met een migratieachtergrond is ondervertegenwoordigd en directies zijn sterk vergrijsd.
Kik hier voor het gehele bericht.
Audittraject begeleiding startende leraren
Een goede manier om de begeleiding voor startende leraren (BSL) te verbeteren is het organiseren van audits tussen scholen. Het Team Begeleiding startende leraren van de VO-raad helpt scholen hierbij om van en met elkaar te leren in de sector.
Klik hier voor het gehele bericht en aanmelding.
Dialoogsessies onderwijstijd
Vanuit het Innovatielab wil Voion scholen stimuleren na te denken over de inrichting van de onderwijstijd. Zij zijn op zoek naar bestuurders, schoolleiders, teamleiders, leraren, leerlingen en mr-leden (zowel uit ouder- als personeelsgeleding) die in een dialoogsessie uitgedaagd willen worden om verschillende denkrichtingen buiten de huidige wettelijke kaders te verkennen. Doet je ook mee?
Klik hier voor het gehele bericht en aanmelding.
Mentoren gezocht
Om toekomstige zij-instromers beter te laten landen in de schoolorganisatie is Voion op zoek naar mentoren. Werken er in uw school leraren met een verleden als zij-instromer of langstudeerder? Hebben ze gedurende het schooljaar 2022-2023 ongeveer 40 uren beschikbaar om nieuwe zij-instromers of langstudeerders te begeleiden? Dan zijn wij op zoek naar hen.
Klik hier voor het gehele bericht en aanmelding.
In gesprek over de deeltijdfactor
In het schooljaar 2022-2023 start Voion binnen het Innovatielab een aantal pilots op scholen om de verhoging van de deeltijdfactor te stimuleren. Binnen de pilots wordt het gesprek met deeltijdwerkers aangegaan om te bekijken of zij hun contract kunnen en willen uitbreiden. De gesprekstool die Voion heeft ontwikkeld kan hierbij helpend zijn. Ben jij een van de pilotscholen?
Klik hier voor het gehele bericht en aanmelding.