
Leraren van het jaar 2022
oktober 6, 2022
Nieuwe publicaties Onderwijsonderzoek Amsterdam
oktober 13, 2022Leraren, docenten, hun leidinggevenden, bestuurders en de overheid: allen hebben een cruciale rol bij de opmars van intelligente technologie in het onderwijs. Zodat het gebruik van technologie geen doel op zich wordt en alle leerlingen en studenten ervan kunnen profiteren. De Onderwijsraad constateert in de verkenning Inzet van intelligente technologie dat technologie het onderwijs kan verrijken, maar het onderwijs ook kan verschralen. De verkenning is uitgebracht op verzoek van de ministers van Onderwijs.
Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) ontwikkelt met onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven intelligente digitale onderwijsinnovaties, gericht op de verbetering van de kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs. Zo worden pedagogische, maatschappelijke en sociale consequenties inzichtelijk.
In het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) werken scholen, wetenschappers en het bedrijfsleven nauw met elkaar samen aan intelligente digitale onderwijsinnovaties die gebruiken maken van AI. Het NOLAI gaat de komende 10 jaar met middelen vanuit het Groeifonds aan de slag om samen met het onderwijsveld in co-creatie projecten prototypes te ontwikkelen en te onderzoeken. De vraag vanuit het onderwijs staat centraal in deze co-creatie processen. Hiermee worden de kansen die intelligente technologie biedt benut en de risico’s een in kaart gebracht en omgezet in oplossingen.